Belevingstentoonstelling voor Tessenderlo Group

Een groot publiek (medewerkers, familie, vrienden, omwonenden, potentiële en toekomstige medewerkers, media) laten kennismaken met de activiteiten van een chemiereus als Tessenderlo Group, doe je niet met een rondleiding binnen het bedrijf. Niet alleen omwille van de mogelijke risico’s, maar vooral omdat de activiteiten op zich ook moeilijk te vatten zijn voor het grote publiek. Om het hele verhaal op een begrijpbare manier voor te stellen, werd gekozen om een tentoonstelling op te bouwen op het terrein buiten de productiesite.

Voor de volledige uitwerking van die tentoonstelling, zowel conceptueel als voor de realisatie ervan, konden we rekenen op de expertise van onze partner White Light.

In een tiental grote tenten, in de vorm van moleculen, kregen de bezoekers een kijk op het reilen en zeilen in dit grote chemische bedrijf. Dé uitdaging was een bevattelijke synthese te maken van een complex bedrijf met complexe processen en talrijke aspecten en afdelingen. In elke tent werd een specifiek thema in beeld gebracht, op een manier dat het voor de bezoekers een beleving van drie à vier minuten was. Immers, om de duizenden bezoekers te kunnen verwerken, was het nodig om de aanwezigen om de vijf minuten naar de volgende tent te laten doorschuiven.

Marcel Engelen (White Light): “In amper twee maanden tijd slaagden wij in het opzet. Eerst hadden wij pakken informatie en materiaal verzameld en daar een helder verhaal uit gedistilleerd. Dan volgde de realisatie van de tentoonstelling, waarbij we zo veel mogelijk gevarieerde technieken inzetten: statische (beelden, foto’s, maquettes, voorwerpen,…) en dynamische (film, gesproken tekst en geluid, lichteffecten,…). Alles raakte netjes op tijd klaar, dankzij onze ervaring met tentoonstellingen en bezoekerscentra, dankzij onze productiecapaciteit en, last but not least, de enorme inzet van onze medewerkers.”

Bekijk hier de foto’s!